perjantai 17. kesäkuuta 2011

Pitkin ja poikin Turussa ja vähän Naantalissakin osa 1

Tiistaiaamuna astuin junaan ja suuntana Suomen Turku. Käymättä siellä on ollut ja nyt oli hyvä syy sinne tehdä pieni kesäretki., eli en ollut vielä tavannut nuorinta suvun jäsentä, nyt 8 kk ikäistä hurmaavaa suomalais-ranskalaista  neitiä. Siskoni teki minulle seuraa Tampereelta ja iloisen rupattelun merkeissä loppumatka sujuikin sukkelaan. Perillä pikkuneiti äiteineen olikin jo vastassa. Hotelliin sisäänkirjautumisen jälkeen hypättiin paikallisbussiin ja viettämään iltapäivää heidän kotonaan.
Hyvin sujui tutustuminen ja "vauvaa" puhuttiin ahkeraan, Korut kaulassani olivat oikein suosittuja tutkittavia. neiti on on neiti pienenäkin.
Illansuussa lähdimme takaisin  keskustaan ja tutustumaan kaupunkiin kävellen. Aurajoen rantoja ihaillen suuntasimme kohti Tuomiokirkkoa ja sinne kuuntelemaan urkukonserttia. Oli vaikuttavaa nähdä kansallispyhättö omin silmin ja kuulla komeasti soivat urut. Urkutaitelija oli japanilainen , kansaivälisiä palkintoja saanut nuori nainen.

Konsertin päätyttyä jatkoimme iltakävelyä ja kameraan kertyi monenmoista kuvattavaa: patsaita, kauniita rakennuksia ja yksityiskohtia..

Hotellin ravintolassa nautitun iltapalan jälkeen uni tuli houkuttelematta ja keskiviikkona odottivat uudet kokemukset.
Ystävät olivat tulleet tapaamaan meitä hotellille ja tarjosivat sitten meille unohtumattoman päivän Turussa ja Naantalissa.

Turun linnaan emme ehtineet sisälle. sieltä matka jatkui satamaan ja nyt näin sen Suomen Joutsenenkin. Olipa se komea ja paljon suurempi kuin oletin. Kaupungin kirjaston vanhassa rakennuksessa kävimme sisällä ihastelemassa ja haistelemassa kirjojen maailmaa.
Hieno ovenripa, montakohan kertaa lie tuostakin menty

Kauniit portaa ja veistos

Jatkoimme matkaa Naantaliin, hienoon kesäkaupunkiin. Siellä käynti on ollut toivelistallani pitkään ja nyt siihen, kiitos ystävien, oli mahdollista tehdä pikku retki. Satoi vettä, mutta eipä se pahemmin häirinnyt. Nautimme yhdessä lounasta, samalla katsellen Kultarannan tornissa liehuvaa Suomen  lippua. Kurkistimme kirkkoon sisälle ja jatkoimme kauniita pikku katuja pitkin kahville kuuluisaan kahvilaan.

Vielä jatkoimme matkaa ja pistäydyimme  parissa kohteessa; Naantalin kylpylän ylellisessä ilmapiirissä  ja sen jälkeen vielä yksi käyntikohde, josta on tämä allaoleva kuva. Koettakaa arvata missä suuri kukkakori sijaitsee?
Meillä oli hieno päivä.Kiitos vielä K ja J, seurasta ja muusta..
Huomenna jatkuu.....
Mitähän nämä ystävykset kertovat ...

1. Hieno reisu teillä vaikka vähän satelikin. Näit paljon uuttaa. Kaupungit ovat kesällä tosi viehättäviä kukkaistutuksineen ja kun erinomaiset oppaat matkalanne, mikäpä oli liikkuessa siellä.

2. Hienoja kuvia olet ottanut reissustanne.
    Kiva oli kierrellä kuviesi kanssa paikasta
    toiseen ja katsella nähtävyyksiä.

Tuosta kukkakorista, ei mitään hajuakaan...
    Kiitos ja terkkuja.

3. Mummeli, oli tosi mukava reissu ja paljon mukavia muistoja sai mukaan. Kyllä Turku on hieno kaupunki vierailla.
    Hyvää viikonloppua sinulle ♥

4. Sirpa, kiitos. Kuvia tuli paljon ja nyt on niiden karsimisessa hommaa. Terkut menivät perille!
    Katsotaan tietääkö joku tuon korin kotiosoitteen..
    Mukavaa viikonloppua ja terkkuja. Laitan postia myöhemmin..

5. İhania kuvia,ja kiitos,kun otit virtuaalimatkalle mukaan.Turussa olen kaynyt,mutta Naantalissa en.Turku on kaunis kesakaupunki.
    Vaikea on arvata,mika olisi tuon korin kotiosoite.

6. Hieno reissu sinulla ja meillä, kiitos siitä, Minttuli<3

7. Olipa kiva katella kuvia kotikaupungistani, eihän Turku ole minun syntymä kaupunki, mutta olen suurimman osan elämästäni asunut Turussa, tuon kirjaston patsaan olen halunut joskus kuvata, mutta en vain ole kuvannut. Olin lomalla Lieksassa jossa myös on Pietari Brahean patsas, siellä olikin kreivi kulkue. Suuret laivat tulevat elokuussa Turkuun. Hyvää keskikesän odotusta !t.pipsa

8. Sateenkaari, kiitos. Turku on tosiaan kaunis. Ja tapahtumia täynnä, varsinkin nyt kun se on Euroopan kulttuuripääkaupunki.
    Tuo kukkakori sijaitsee Kultarannan porteilla. Vahinko vaan kun se oli käyntimme aikaan yleisöltä suljettu.
    Terveiset sateisesta Suomesta ja hyvää viikonloppua.

9. Aili- mummo, kiitos. Reissu oli antoisa ja mukavia muistoja jäi paljon.
    Hyvää viikonloppua. meillä sataa!

10. Pipsa, hieno kotikaupunki sinulla. Ja Lieksa myös.
    Voi, olisipa upeaa nähdä ne suuret laivat. Olen nähnyt kuvia niiden aiemmasta vierailusta.
    Kiitos, hyvää keskikesää myös sinulle. Juhannuskin on jo viikon päästä ♥

11. Turku-kuvat sykähdyttävät aina sydäntäni, minun kaunis syntymäkaupunkini. Kiitos näistä kauniista kuvista.
    Hyvää viikonloppua.

12. Unelma, kiitos. Kaunis on synnyinkaupunkisi ja aion mennä kyllä uudelleenkin.
    Sinulle myös hyvää viikonoppua!